دانلود تحقیق درمورد بيعت
0
6.8k
با دانلود تحقیق در مورد بيعت در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق بيعت را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق بيعت ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد بيعت
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:18 صفحه
قسمتی از فایل:
«بيعت» و كاركردهاى آن در عصر جاهلى و صدر اسلام
حميد رضا مطهرى 1
يكى از سنتهاى عصر جاهلى كه مورد تأييد و استفادهى اسلام قرار گرفت بيعت است.
شباهتها و تفاوتهايى ميان بيعت در عصر جاهلى و صدر اسلام وجود دارد. شباهت، بيشتر در شكل اجرا و برخى شرايط و خصوصيات و متوليان امر بيعت است؛ اما تفاوت مهم بيعت در عصر جاهلى با صدر اسلام، تفاوت كاركردى آن است كه ريشه در نظام سياسى و نوع حاكميت موجود در آن دو عصر دارد.
در اين نوشتار سعى كردهايم ضمن بيان معناى بيعت و اشارهى مختصرى به نظام سياسى و برخى سنتهاى عصر جاهلى و صدر اسلام، تفاوت كاركردى آن را در اين دو عصر بيان كنيم.
واژههاى كليدى: بيعت، سنّت، عصر جاهلى، صدر اسلام، كاركرد انشايى، كاركرد تأكيدى.
مفهوم بيعت
بيعت از ماده بيع (ب - ى - ع) و به معناى عهد و پيمان و پذيرش رياست و حكومت كسى است.2 بيع به معناى خريد و فروش بين بايع و مشترى است بيعت نيز معاملهاى است كه بين بيعت كننده و بيعت شونده واقع مىشود. بيع و بيعة از حيث شكل ظاهرى هم يكساناند. در عرب رسم بود كه هنگام خريد و فروش پس از تعيين ثمن و مثمن، براى قطعى شدن معامله، دست راست خود رابه هم مى زدند و مىفشردند (مصافحه مىكردند)؛ اين عمل در بستن پيمان هم به كار برده مىشد و به تدريج در هنگام انعقاد پيمان و انتخاب فرمانده جنگ و رييس قبيله و... همين عمل مرسوم شد و به هنگام بيعت دست راست خود را در دست حاكم يا رييس يا فرمانده جنگ و... مىگذاشتند وابراز وفادارى مىكردند.بيعت در اصطلاح عبارت است از تعهدى كه شخص يا اشخاصى به منظور اطاعت يا وفادارى نسبت به شخص يا اشخاص ديگر مىپذيرند و، در مقابل، شخص يا اشخاص بيعت شونده نيز وظيفهاى را بر عهده مىگيرند.
دانشمندان تعاريفى را براى تعريف بيعت آوردهاند، از جمله «معناها المعاقدة و المعاهدة3...»،
كان المبايع يعاهد اميره4...» و «البيعة الصفقة على ايجاب البيع و على المبايعة».5
در اين تعريفها از كلماتى نظير معاقده، معاهده و مبايعه (باب مفاعله) استفاده كردهاند كه داراى معناى طرفينى است و از آنجا كه بيعت يك نوع عقد است ودر عقد نيز دو طرف وجود دارد (ايجاب و قبول)، هر كدام چيزى رابه ديگرى واگذار كرده، حقى بر ديگرى پيدا مىكنند كه در صورت تخطّىِ يكى از آنها، تعهد و مسئوليت طرف مقابل نيز از بين مىرود؛ بنابراين، اثر بيعت با توجه به عقدى بودن و طرفينى بودن آن، پيدايش مسئوليت متقابل در طرفين اين عقد است. اين مسئله را در بيعتهاى انجام گرفته، خصوصاً در دوران اسلامى و در كلام بزرگان دين مبين اسلام و كارهاى آنها ملاحظه مىكنيم.
پيامبرصلى الله عليه وآله در عقبهى ثانى به يثربيان فرمود: «با شما بر اسلام بيعت مىكنم.» برخى افراد سؤال كردند: يا رسولاللَّه، مىخواهيم بدانيم كه با بيعت، خدا و رسول او چه حقوقى بر ما پيدا مىكنند و ما چه حقوقى بر آنها داريم؟ پيامبرصلى الله عليه وآله به بيان آن پرداختند.6 امام علىعليه السلام در نهج البلاغه به حقوق متقابل حاكم و مردم اشاره دارند: «اى مردم، مرا بر شما حقى و شما را بر من حقى است...».7